УВАГА! ДО ВІДОМА СПОЖИВАЧІВ! ДЕПАРТАМЕНТ ПРОДОВЖУЄ РОБОТУ ПО НАПРЯМКУ АНАЛІЗУ ДОГОВОРІВ З МЕТОЮ ВИЯВЛЕННЯ УМОВ, ЯКІ ОБМЕЖУЮТЬ ПРАВА СПОЖИВАЧІВ.
Одним із важливих напрямків роботи Департаменту визначений статтею 28 Закону України «Про захист прав споживачів» є аналіз договорів, що укладаються продавцями (виконавцями, виробниками) із споживачами, з метою виявлення умов, які обмежують права споживачів.
Більшість договорів підписуються споживачами як то кажуть "із закритими очима". Цим вдало користуються продавці товарів та надавачі послуг, тому часто подібні договори містять несправедливі умови.
Як часто ви зіштовхуєтесь із несправедливими умовами договору? І чи достатньо у вас кваліфікації, щоб визнати ті чи інші умови договору несправедливими? На що звертаєте увагу при укладенні договору: ціну, штрафні санкції, співвідношення прав та обов'язків сторін?
Частина 3 ст. 18 Закону України «Про захист прав споживачів» наводить перелік умов договорів, які законодавець прямо відносить до несправедливих.
Несправедливі умови договору — це положення, які порушують принцип добросовісності, призводять до істотного дисбалансу прав та обов'язків на шкоду споживача та/або завдають йому шкоди. Такі умови можуть стосуватися обмеження прав споживача, встановлення жорстких обов'язків або надання необґрунтованих переваг одній зі сторін, а також можуть бути визнані недійсними за рішенням суду.
Законодавство та судова практика визначають такі ознаки несправедливих умов:
- Порушення принципу добросовісності:
Умови договору повинні бути чесними та справедливими, а не створювати дисбаланс у відносинах між сторонами.
- Істотний дисбаланс прав та обов'язків:
- Умови створюють значну перевагу для однієї сторони (зазвичай, продавця чи виконавця) за рахунок іншої (споживача).
Шкода споживачеві:
- Внаслідок таких умов споживач зазнає збитків або позбавляється своїх законних прав.
- Надання продавцю (виконавцю, виробнику) права розірвати договір із споживачем на власний розсуд, якщо споживачеві таке право не надається;
- Надання продавцю (виконавцю, виробнику) права в односторонньому порядку змінювати умови договору на власний розсуд або на підставах, не зазначених у договорі.
Наприклад, несправедливим є встановлення вимоги щодо сплати споживачем непропорційно великої суми компенсації (понад п'ятдесят відсотків вартості продукції) у разі невиконання ним зобов'язань за договором або надання продавцю (виконавцю, виробнику) права розірвати договір із споживачем на власний розсуд, якщо споживачеві таке право не надається.
Ключове значення має той факт, що перелік несправедливих умов у договорах із споживачами не є вичерпним (частина 4 ст. 18 Закону України «Про захист прав споживачів»).
Найбільш проблемним моментом для споживача є сфера надання послуг та виконання робіт, такі як виготовлення на замовлення меблів, вікон, дверей, послуги з ремонту та інші побутові послуги.
Споживачі, як правило, не вчитуються в умови договору, що стосуються строків виконання робіт або надання послуг, сплати завдатку в розмірі ціни договору, повернення.
Разом з тим, подібні проблеми виникають у сфері житлово-комунальних послуг, коли споживачу надається до підписання договір на утримання або управління, який надає право виконавцю послуг в односторонньому порядку змінювати ціну, тариф на надання послуг.
Особливу увагу слід звернути при укладанні договорів, які можуть мати ознаки несправедливих умов у таких сферах як надання туристичних, косметологічних, медичних послуг, а також послуг з перевезення та доставки.
Таким чином, якщо ви вважаєте, що окремі умови договору є несправедливими, маєте право звернутись до Департаменту для проведення аналізу договорів, що укладаються продавцями (виконавцями, виробниками) з метою виявлення умов, які обмежують права споживача.
Адреса: вул. Басейна, буд. 1/2А, м. Київ, 01004